H 1 2 3 4   
winkelstories * * * * * auteur & copyright: els van wageningen email elsvanwageningen@planet.nl * * * * * webdesign: wynneconsult email wijnne_hj@planet.nl
hoofdartikel (2)

Over ruikertjes, boeketten en een rozenhaag

Bloemenwinkels zoals wij die nu kennen dateren van de tweede helft van de 19de eeuw. Het vak van bloemist bestond voor die tijd wel, maar men hield zich hoofdzakelijk bezig met de bollenkwekerij. Bloembinden werd nog niet veel gedaan. Er waren trouwens nog geen bloemen met lange stelen. Toch kwam er wel eens iemand bij de bloemist langs voor een ‘ruikertje’. Samen gingen klant en bloemist dan naar de kas, waar hier en daar een pelargonium, een chrysanthemum en een primula sinensis werd afgesneden, zodat zij tenslotte nog een aanzienlijke ruiker bijeen kregen. Zelfs in 1890 was het nog een hele gebeurtenis als er een boeket besteld werd. Dat zag er ook heel anders uit dan tegenwoordig. Rozen met korte steeltjes, heliothroop, fuchsia’s en abutilons werden op een vlechtwerk van spartjes (grassoort) gebonden. Een camelia in het midden en dan randen van andere bloemen er omheen. Daartussen kwamen bosjes coniferengroen om de bloemen uit elkaar te houden en tenslotte ging er een stijve papieren cornet omheen. Later werden schuine handboeketten gemaakt waarbij de bloemen op draad werden gezet, waarna de onderkant met varenblad werd afgedekt. Omdat de bloemstukken niet in water konden staan hadden zij maar een korte levensduur.

Langstelige bloemen

Het publiek ging steeds hogere eisen stellen aan de bloemist en zo kwamen er manden met mos gevuld zodat daarin gestoken bloemen wat langer nat gehouden konden worden. Terwijl de bloemisten hier nog bezig waren met hun stijve calvinistische bloemsteekwerkjes, die je trouwens nu nog wel ziet, kwamen Kebl en Lijndraajer in 1898 met hun Engelse ‘flowershop’, waar zij uit Engeland geïmporteerde langstelige bloemen verwerkten tot prachtige losse boeketten, zoveel mogelijk naar de natuur gerangschikt met lange linten in dezelfde tint er omheen. Langstelige bloemen waren inmiddels gemeengoed geworden en dus kwam er belangstelling voor vazen. Aanvankelijk was de keuze nog beperkt en waren het voornamelijk gegoten of geslepen vazen van Boheems kristal. In 1924 bracht de glasfabriek in Leerdam voor het eerst unica van Copier. Ook werden vazen ontworpen door kunstenaars als Berlage, De Bazel, Gidding, Lanooy en Lebeau.

Huwelijk van prinses Juliana en prins Bernhard

Tot de vooroorlogse opdrachten van Ivy behoorde onder andere in 1937 de versiering van het Concertgebouw ter gelegenheid van het huwelijk van prinses Juliana en prins Bernhard. Tachtigduizend purperen klimrozen waren verwerkt in een rozenhaag achter in de zaal. Langs de koninklijke loge boeketten van meer dan zevenduizend rozen in ivoor-en wijnrode tinten geflankeerd door brede bloemkussens van witte en gele pioenrozen met daarin de ineen gestrengelde initialen van het prinselijk paar. Men schreef: ‘De nobele stijl van deze versiering verraadde de hand van den kunstenaar met welk een liefde maar met hoeveel kunstzinnige vakkennis ook, heeft de bloemist zich hier van zijn vererende opdracht gekweten.’

Klik voor vergroting

Het oude interieur van Flowershop Ivy op het Leidseplein. Foto van vóór 1934, T. Hisgen, P.C. Hooftstraat 72, Amsterdam. Coll. J.C.Dippell

Klik voor vergroting

Het oude interieur van Flowershop Ivy op het Leidseplein. Coll. J. Dippell

Architectuurgroep 'De 8 en Opbouw'

De Nieuwe Zakelijkheid ofwel het Funktionalisme was een richting in de architectuur die streefde naar een doelmatige vormgeving. Uitgangspunt was de bruikbaarheid van het gebouw en het welzijn van de gebruikers. De bouwstijl had zijn hoogtepunt tussen de twee Wereldoorlogen. De architectengroep ‘De 8 en Opbouw’ werd in 1927 opgericht. Onder dezelfde naam gaven zij een architectuurtijdschrift uit. Tot de groep behoorden ondermeer A. Bodon, J. Duiker, C.van Eesteren, M.Stam, B. Merkelbach, P. Zanstra, J.Giesen en K. Sijmons. De laatste drie begonnen in 1932 met een eigen ontwerpbureau. In 1934 ontwierpen zij de functionalistische atelierwoningen in de Zomerdijkstraat in Amsterdam-Zuid en de winkels van Flowershop Ivy en Kapsalon Van der Laaken. De maatschap werd in 1954 ontbonden. Twee andere winkels die voor de oorlog in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid in Amsterdam gebouwd zijn waren Galeries Modernes in de Reguliersbreestraat, die er helaas niet meer is, en Boekhandel Schröder & Dupont, Keizersgracht 516 (1932), van architect Alexander Bodon. In de voormalige boekhandel was jarenlang de galerie ‘Collection d’Art’ gevestigd van Cora de Vries. Deze werd in 2004 overgenomen door Paul & Jory van Rosmalen onder de naam Kunsthandel Borzo. Zij lieten onlangs de ‘Nieuwe Zakelijkheids-winkel’ van Bodon minutieus restaureren door architect Wiel Arets.

Klik voor vergroting

Kunsthandel Borzo. Foto Pieter de Vries, 2006.

sluiten

Het oude interieur van Flowershop Ivy op het Leidseplein. Foto van vóór 1934, T. Hisgen, P.C. Hooftstraat 72, Amsterdam. Coll. J.C.Dippell

sluiten

Het oude interieur van Flowershop Ivy op het Leidseplein. Coll. J. Dippell

sluiten

Kunsthandel Borzo. Foto Pieter de Vries, 2006.

sluiten